måndag 3 mars 2008

Terrakotta, furu och spegelglas

Idag var vi förbi och hälsade på en vän till mig som precis har flyttat till villa två-tre kvarter härifrån. Jag tycker att det är jättekul att hon och hennes man har flyttat hit. Det är ett trevligt hus med bra planlösning, nyrenoverat badrum och en bra tomt. De ska tapetsera och lägga lite nya golv men det får man ju alltid räkna med när man flyttar, de förra ägarna har valt härligt terrakottafärgade tapeter i vardagsrummet exempelvis. Terrakotta, hur tänker folk egentligen?

När vi flyttade in i vår villa var det orange/terrakotta i vardagsrummet, ljusrosa panel med mörkrosa lister och persienner i sovrummet samt lila i hallen. Nu har vi brunt i vardagsrummet, vitt i sovrummet (dock är de rosa persiennerna tyvärr fortfarande kvar) och grått i hallen. En klar förbättring, men hade jag valt igen hade jag valt en ljus färg till vardagsrummet, den bruna är fin men lite för mörk. Jag är väldigt sugen på att sätta igång och måla eller tapetsera i de andra rummen också t ex lillans rum/gästrummet och datorrummet. I dessa rum är det blå tapeter, skulle vara fint med ljust beiga väggar istället. Och sen är det furulister och furudörrar överallt som ska målas vita.

När jag ändå håller på och beklagar mig så måste jag nämna garderoberna i sovrummet, det är skjutdörrar med spegelglas vilket jag avskyr, det är bara ångestframkallande! Garderoberna har en otroligt ful och opraktisk inredning och det är svårt att komma åt kläderna för de har inte alls tänkt till när de har satt in dessa garderober och skjutdörrar, de är liksom ur fas med varandra. Morr! Jag drömmer om att kasta ut dessa garderober och göra rummet större och ordna en fin walking closet i rummet intill där det just nu är fler värdelösa garderober som vi inte ens använder.

Inga kommentarer: