tisdag 11 mars 2008

Teriyakibiff med broccoli

Igår gjorde vi detta till middag. Det är en av mina favoriträtter så jag tänkte bjuda på receptet, som kommer från boken "Blodsockerblues i köket" av Fredrik Paulún. Den boken kan jag föresten rekommendera, där finns en mängd goda, nyttiga och enkla recept.

Teriyakibiff med broccoli
4 portioner

500 g nötkött (t ex innanlår), strimlat
1 gul lök
2 morötter
250 g färsk broccoli
2 msk rapsolja
0,5 tsk salt
1,5 dl teriyakisås
1 tsk sambal oelek

Skala och skiva lök och morötter.
Dela broccolin i små buketter och strimla de späda stjälkarna.
Hetta upp oljan i en stekpanna och bryn sedan köttet, lite i taget.
Salta efter smak och ta sedan upp köttet och fräs grönsakerna.
Lägg tillbaka köttet och häll på teriyakisås och sambal oelek.
Låt allt koka i några minuter.
Servera med ris.

1 kommentar:

IKT i min vardag sa...

Det lät mumsigt, jag gillar GI-mat.
Men vilka vackra tavlor du gör! Superfina!

Kram