måndag 7 april 2008

Årets första rabarberpaj

Jag bakade årets första rabarber- och jordgubbspaj i helgen, vi hade kvar lite frysta rabarber från förra sommaren som jag kunde använda. Eftersom jag använde frysta jordgubbar och rabarber lät jag dem tina och rinna av något så blir det inte så blött.
Här kommer receptet:

Rabarber- och jordgubbspaj

Pajdeg:
175 g smält smör
4 dl vetemjöl
1 dl socker
1/2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

Fyllning:
500 g rabarber
250 g jordgubbar
1/2-1 dl socker
2 msk potatismjöl

Smält smöret och låt det svalna. Skär rabarbern i bitar om det inte redan är gjort.
Blanda vetemjöl, socker, vaniljsocker och bakpulver i en bunke. Rör om och häll i det smälta smöret och arbeta ihop degen.
Tumma ut det mesta av degen i en pajform och strö över potatismjölet. Lägg på rabarber och jordgubbar och sockra. Smula över resten av degen. Grädda pajen mitt i ugnen i 200 grader i 30-40 minuter.

Mums!

7 kommentarer:

IKT i min vardag sa...

Men hur gott lät inte det!?! :-D

Har aldrig frusit rabarber, visste inte att det gick!

Kram och tack
för din kommentar!:-)

Villa elva-kulla sa...

Men så underbart gott de lät...
Tänk om man skulle ha haft en påse rabarber kvar i frysen, men inte det inte.
Ha de gott!
/ Jennie

Lilla Blanka sa...

Ojojoj vad det lät gott...ÄLSKAR rabarberpaj, ja jag älskar pajer i allmänhet, men rabarberpaj i synnerhet ;)
Kram
Mia

Flickan F sa...

hej och... ...GRATTIS på födelsedagen!!!! :)

(hoppas innerligt att du inte sitter uppe och surfar sent - som jag - utan att du ser detta först i morgon bitti!)

kul att vi blivit blogg-kompisar då! hi, hi! trivs i den virtuella världen. tiden går så fort (alldeles för fort, tycks det ibland...) och man vill bara blogga mer och mer... tala om beroendeframkallande. ;)

ha nu en underbar födelsedag och se till att du blir ordentligt bortskämd!! kanske kan peter pyssla om dig ordentligt i helgen...? (ordergivning från fia - hälsa det!)

massor med grattiskramar,
fröken fia

Tina sa...

Åh vad smaskigt...Kram Tina

Svenska inredningsbloggar sa...

Raberpaj som är så gott, & jag ser att du fyllt år du med;0), så grattis i efterskott...
Ha en Trevlig Helg..
// Nettan

Svenska inredningsbloggar sa...

Ojj...var visst inloggad på " fel ställe "..
// Nettan på www.bjurtjrnsvillan.blogspot.com