onsdag 23 januari 2008

Vad har hänt med vintern?

Vintrarna har blivit så konstiga, det är plusgrader ena dagen och nästa dag är det kallt, som idag var det minus 15. I vanliga fall skulle inte det kännas speciellt kallt för att vara en januaridag här uppe i norr men när vädret växlar så mycket hinner man aldrig vänja sig vid kylan!

Imorse blev jag väckt av mamma och syrran som kom och hälsade på, och på eftermiddan var jag och fikade inne i stan med en kompis och hennes dotter. Jag åt en riktigt god kladdkaka med cafe latte. Mums! Köpte lite strumpor och en "prasselbok" till Elise och ett Maxi-Yatzy till mig själv. Tänkte hämta ut ett gratis Liberopaket med lite blöjor på Lindex men de var slut så jag får väl fixa det nån annan dag. :-( Till middag idag åt vi hemmagjord pizza med salami, skinka, räkor och champinjoner.

Kalljäst pizzadeg
Recept från http://www.systembolaget.se/

500 g vetemjöl (8 1/2 dl)
10 g jäst
1 ½ tsk salt
2 tsk socker
3 dl kallt vatten
2 msk olivolja

1. Blanda alla ingredienser i cirka 8 minuter i köksmaskin. Ställ bunken i kylen och låt stå 12-24 timmar. Tänk på att degen jäser till tre gånger sin egen storlek.
2. Stoppa in en plåt med låg kant (eller en högkantad upp och ner) i ugnen och låta den bli riktigt varm, 250 grader.
3. Pizzorna bakar du ut på bakplåtspapper på en kall plåt, och sedan drar du över papperet med pizzorna till den varma plåten. Då blir det en snabb reaktion, undersidan blir torr och koldioxiden i degen bubblar upp och pizzan blir knaprig!

Inga kommentarer: